Proforma TM1311D :
Kemahiran Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (TMK)
Nama Kursus
|
Kemahiran Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (TMK)
|
Kod Kursus
|
TM1311D
|
Status Kursus
|
Wajib
|
Peringkat
|
Kursus Persediaan PPISMP
|
Kredit
|
3 (2+1)
|
Jam Interaksi
|
60 jam
|
Prasyarat
|
Calon mestilah memenuhi syarat-syarat pengambilan yang telah ditetapkan oleh pihak Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia. Semua calon yang layak adalah tertakluk kepada keperluan untuk mengikuti sukatan pelajaran ini sehingga selesai seperti yang dikehendaki dalam sukatan
|
Tenaga Pengajar
|
Pn. Zuraida bt. Yusof
En. Mohd. Maznihan b. Mohamad Noor
|
Semester Diajar
|
Satu
|
Sinopsis
|
Pendidikan hari ini dirancang bagi menyediakan manusia untuk hidup dalam masyarakat di hari esok. Perkembangan teknologi komputer dan teknologi komunikasi telah merangsang ledakan maklumat yang melanda kehidupan manusia kini. Sukatan Pelajaran Kemahiran Generik – Kemahiran Teknologi Maklumat Dan Komunikasi yang diletakkan dalam komponen teras digubal supaya pelajar Kursus Persediaan Bagi Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Sekolah Rendah memperoleh pengetahuan dan menguasai kemahiran memilih dan menggunakan perkakasan dan perisian Teknologi Maklumat dan Komunikasi. Pengetahuan dan kemahiran tersebut diharapkan dapat membantu proses pembelajaran mereka di peringkat ijazah Sarjana Muda Pendidikan Sekolah Rendah nanti
Sukatan Pelajaran ini bermatlamat untuk melahirkan pelajar yang mahir menggunakan perkakasan dan perisian Teknologi Maklumat dan Komunikasi dan boleh mengaplikasikan kemahiran tersebut sebagai pemangkin kepada proses pembelajaran yang berkesan dan berkualiti.
|
Penilaian
|
60% - Projek Individu
40% - Tugasan/Kuiz/Pembentangan/Amali
|
Hasil Pembelajaran
|
Sukatan Pelajaran Kemahiran Teknologi Maklumat dan Komunikasi digubal untuk membolehkan pelajar
i. mengikuti perkembangan teknologi komputer, penggunaandan impaknya dalam masyarakat;
ii. menguasai kemahiran mengenal pasti, memilih dan menggunakan perkakasan dan perisian Teknologi Maklumat dan Komunikasi untuk menyelesaikan masalah;
iii. mengaplikasi literasi maklumat ke atas sumber digital untuk membantu mereka dalam proses pembelajaran.
iv. menggunakan teknologi internet untuk berkomunikasi dan melaksanakan pembelajaran dalam talian.
|
BAHAGIAN I :
PENGETAHUAN DAN KEMAHIRAN ASAS TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI
|
Rangka Kursus
|
Perkara
|
Nota
|
1
|
Pengenalan Kepada Teknologi Maklumat dan Komunikasi
1.1. Perkembangan Komputer
1.2. Impak Teknologi Maklumat Dan Komunikasi Kepada Masyarakat
1.3. Keselamatan Dan Etika Dalam Penggunaan Komputer
|
|
2
|
Asas Sistem Komputer
2.1 Pengkelasan Komputer
2.2 Sistem Komputer
2.3 Sistem Operasi Komputer
2.4 Pengurusan Folder Dan Fail
|
|
3
|
Aplikasi Perisian
3.1 Perisian Utiliti
3.2 Perisian Pemproses
3.3 Perkataan Perisian Hamparan Kerja
3.4 Perisian Persembahan Elektronik
3.5 Perisian Pangkalan Data
|
|
4
|
Asas Rangkaian Dan Internet
4.1 Asas Rangkaian Komputer
4.2 Internet
|
|
BAHAGIAN II :
PENGAPLIKASIAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI DALAM PENDIDIKAN
|
Rangka Kursus
|
Perkara
|
Nota
|
5
|
Literasi Maklumat
5.1 Pengenalan Kepada Literasi Maklumat
5.2 Kemahiran Mengesan Maklumat
|
|
6
|
Asas Multimedia
6.1 Pengenalan Kepada Literasi Maklumat
6.2 Pembangunan Aplikasi Multimedia
6.3 Integrasi Elemen-elemen Multimedia
|
|
7
|
Sistem Pengurusan Pembelajaran
7.1 Sistem Pengurusan Pembelajaran
|
|
Rujukan Asas
|
Shelly, G.B, Cashman T.J. et. al. (2006). Discovering computers 2007. USA: ITP Company.
Capron, H.L. (2000). Computers: tools for an information age (6th edition). New Jersey: Prentice Hall
Stephen McGloughlin. (2001). Multimedia: concepts and practice. New Jersey : Prentice Hall
|
Bagi pelatih perguruan Persediaan Program Ijazah Sarjana Perguruan (PPISMP). subjek ini diambil ditahun pertama di dalam semester 1, Subjek ini merupakan subjek teras bagi semua bakal pendidik bagi semua major dan dari mana-mana jabatan di Institut Pendidikan Guru malaysia (IPGM TAA) ini
Subjek ini merangkumi 6 topik utama selama 60 jam kredit pelatih akan mendapat asas berkaitan dengan TMK yang akan di gunakan di tempat kerja nanti (sekolah) bagi tujuan utiliti keatas kerja-kerja pengajaran dan pengurusan pelajar di dalam kelas secara khasnya dan kepada sekolah/jabatan tempat bekerja amnya. Untuk pembelajaran bagi topik-topik ini, ada yang secara terus mengenai topik ini diajar dan ada yang merentas bagi setiap topik kerana corak keperluan pembelajaran berbeza.
Sinopsis topik
1.0 Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam Pendidikan
Didalam tajuk ini ia lebih banyak menyentuh tentang sejarah pengkomputeran di awal-awal penghasilannya, daripada tiada gambaran secara jelas sehinggalah pengkomputeran moden sekarang ini, Perkembangan komputer yang melalui 5 zaman di perbincangkan, di dalamnya disentuh sumbangan-sumbangan yang di kemukakan dalam bentuk teori, idea-idea dan bentuk fizikal seperti mesin-mesin kecil yang secara tidak langsung memberi sumbangan yang besar di dalam pengkomouteran ini, Pelajar di minta untuk meneliti bagi setiap peristiwa yang berlaku dimana evolusi yang besar ini bermula dari cebisan idea yang biasa pada mulanya
Objektif Pembelajaran pelajar dapat :
- menjelaskan evolusi didalam industri komputer
- menyatakan impak pengkomputeran kepada masyarakat khasnya dunia pendidikan
- menggunakan pengetahuan komputer bagi keselamatan data
- menyatakan kelakuan-kelakuan semasa berinternet
lanjutan:
Persembahan Pembelajaran sub topik
2.0 Asas Sistem Komputer
Perbincangan di dalam topik ini adalah sedikit mendalam keatas komputer itu sendiri, terdapat 4 sub topik yang akan diutarakan, iaitu :Pengkelasan komputer, Sistem Komputer, Sistem Operasi Komputer dan Pengurusan folder, di dalam topik ini untuk memberi gambaran komputer itu ada pelbagai jenis mengikut saiz, kekuatan dan kegunaan masing-masing yang menggunakan enjin pengerak yang berlainan mengikut kefahaman penciptanya, pelajar boleh membuat satu pentakulan kepada apa yang berlaku kepada komputer merujuk kepada kelebihan dan kelemahan satu-satu penciptaan itu.
lanjutan:
Persembahan Pembelajaran sub topik :
3.0 Aplikasi Perisisan
Beberapa perisaian berkatan dengan kerja-kerja pengurusan perguruan. Bagi kerja-kerja penulisan penggunaan perisan Pemprosesan perkataan akan diajar. Penggunaan pengiraan dengan formula, Hamparan Elektronik digunakan, bagi kerja-kerja penyampaian maklumat melalaui persembahan multimedia Perisian Persembahan Elektronik akan di praktikan. Perkara yan gberkaitan dengan data ,pengurusan pangkalan data akan di ajar secara asas. Fitur-fitur utama bagi penggunaan semua perisian diatas akan di perkenalkan.Semua perisian product Microsoft akan di gunakan bagi . SEdikit perihal Utiliti diberikan bagi membolehkan pelajar memahami tentang program kecil yang membantu perisian utama menjalankan kerja
Persembahan Pembelajaran sub topik :
4.0 Asas Rangkaian dan Internet
Topic ini bagi tujuan pendedahan awal kepada bentuk-bentuk rangklaian yang di gunakan, ini memandangkan semua computer dan penggunaan internet sudah menjadi satu pengetauan standard manusia, selain di perkenalkan jenis=jenis sambungan yan gdigunakan, beberapa tip tentang pencarian di internet dan jenis-jenis perkhidmatan internet akan di diedahkan
Persembahan Pembelajaran sub topik :
5.0 Literasi maklumat
Pengetahuan tentang pengetahuan sebelum seseorang itu memulakan pencarian maklumat, Kemahiran berpustakaan dan kemahiran lain akan di dedah dan di amalkan oleh pelajar supaya ia membentuk satu keupayaan untuk mengakses dan menilai maklumat dengan berkesan bagi menyelesaikan sesuatu masalah serta membuat keputusan. Literasi maklumat bagi pencarian mengikut tertip yang tersusun merupakan konsep penting yang perlu diambil berat terutama bila meggakses maklumat samada secara manual atau berkomputer.
Persembahan Pembelajaran sub topik :
6.0 Asas Multimedia
Bagi persembahan elektronik ataupun penggunaan teknologi web bagi meyampaikan sesuatu maklumat beberapa asas multimedia seperti teks, grafik, animasi, audio dan video. Fitur dan cirri-ciri standart yang perlu ada bagi menyusun rekaletak objek, ( Prinsip CASPER) gabungan warna-warna yang sesuai, menggunakan animasi dan yang lainnya. Pengajaran asas membuat bahan multimedia yang bersesuaian dengan menggunakan perisian asas seperti paint, perakam suara pada utility window dan lain-lain.
Persembahan Pembelajaran sub topik :
7.0 Sistem Pengurusan Pengajaran
Persembahan Pembelajaran sub topik :
Arahan Pentadbiran: