EDU3105:TEKNOLOGI DALAM PENDIDIKAN
Nama Kursus
| Teknologi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PDP&P) | ||
Kod Kursus
|
EDU 3105
| ||
Kredit
|
3 (2 + 1)
| ||
Jam Interaksi
|
60 jam
| ||
Prasyarat
|
TIada
| ||
Semester
|
Keempat
| ||
Hasil Pembelajaran
|
i. Menjelaskan konsep, teori, amalan dan perkembangan teknologi pendidikan
ii. Memilih dan menggunakan media pengajaran secara berkesan
iii. Menghasilkan pelbagai media pengajaran yang sesuai dengan isi pelajaran
iv. Mengaplikasi kemahiran teknikal dengan menggunakan pelbagai media dalam proses pengajaran dan pembelajaran
v. Mengintegrasi kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran
vi. Menilai keberkesanan penggunaan media pengajaran
vii. Mengurus media dan sumber pendidikan dengan cekap dan bertanggungjawab
| ||
Sinopsis
|
Kursus ini membincangkan konsep, teori, amalan dan perkembangan teknologi pendidikan; pemilihan, penghasilan, penggunaan dan penilaian media pengajaran; aplikasi kemahiran teknikal menggunakan pelbagai media pengajaran; pengintegrasian teknologi maklumat dan komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran; pengurusan media dan sumber pendidikan.
This course discusses concepts, theories, practices and development of educational technology; selection, production, utilization and evaluation of educational media; application of technical skills in using various instructional media; integration of information and communication technology in teaching and learning; management of educational media and resources.
| ||
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
| |
Kuliah
1.
|
Teknologi Pendidikan
· Konsep
· Domain-domain
· Prinsip-prinsip
· Peranan dan kepentingan Teknologi Pendidikan dalam pengajaran-pembelajaran
|
2
| |
2.
|
Reka bentuk Pengajaran
|
2
| |
3.
|
Media Pengajaran
· Konsep
· Fungsi media dalam pengajaran dan pembelajaran
· Jenis-jenis dan klasifikasi media
|
2
| |
4.
|
Perancangan, Pemilihan, Penghasilan dan Penilaian Media Pengajaran
· Model ASSURE
|
2
| |
5.
|
Asas Grafik
· Prinsip
· Reka bentuk visual
· Peralatan penghasilan grafik
Amali: Bahan Grafik (Photo editor) -sila ke "file" di Group |
2
| |
6.
|
Penggunaan Bahan-bahan 2 Dimensi dan 3 Dimensi
· Pengertian bahan 2D dan 3D
· Jenis-jenis bahan seperti carta, graf, realia, boneka,
diorama
|
2
| |
7.
|
Asas Fotografi
· Sejarah perkembangan fotografi
· Bahagian-bahagian asas dan fungsi kamera
· Jenis-jenis dan aksesori kamera
· Jenis-jenis filem
· Teknik penggambaran
· Komposisi
· Fotografi digital
Bahan pembelajaran: Power Point Asas Fotografi Bahan Amali: Tugasan Amali Fotografi: Format Catatan Fotografer |
2
| |
8.
|
OHP dan Transparensi
· Bahagian-bahagian dan fungsi OHP
· Pengendalian OHP
· Kelebihan dan kelemahan penggunaan OHP
· Jenis-jenis transparensi
· Teknik penyediaan dan persembahan transparensi
"info bahan utk amali di Arahan Pentadbiran" "kolaborasi penyoalan di Arahan Pentadbiran" |
2
| |
9.
|
Bahan Audio
· Penggunaan peralatan audio
· Perancangan dan penyediaan rakaman
· Rakaman
· Suntingan
Bahan Pembelajaran: Power Point Penerbitan Audio Amali: Tugasan Amali Audio Edtor Suara ( dapatkan Enuendo 1.0 di Group) |
2
| |
10.
|
Penerbitan Video Pendidikan
· Jenis-jenis kamera video
· Bahagian-bahagian dan fungsi kamera video
· Jenis-jenis syot
· Pergerakan kamera video
· Proses penerbitan video
· Video digital
Bahan Pembelajaran:
Amali:
|
2
| |
11.
|
Pengintegrasian Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam Pengajaran dan Pembelajaran
· Pemprosesan Perkataan
· Persembahan Elektronik
· Hamparan Elektronik
· Pangkalan Data
· Penggunaan Perisian dan Alat Pengarangan
· Penghasilan pakej multi media pembelajaran
· Penggunaan Media Interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran
|
8
| |
12.
|
Isu-isu dan trenda terkini dalam Teknologi Pendidikan
· Hak cipta terpelihara (Copyright)
· Keselamatan
· Kerahsiaan
· Kawalan kendiri
|
2
| |
Amali
|
· Asas grafik
· Penggunaan bahan-bahan 2D dan 3D
· Asas fotografi
· OHP dan transparensi
· Bahan audio
· Penerbitan video pendidikan
· Pengintegrasian Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran
|
2
4
4
2
4
4
10
| |
JUMLAH
|
60 Jam
| ||
Penilaian
|
Kerja Kursus (60%)
Peperiksaan Akhir (40 %)
| ||
Rujukan Asas
|
Dick,N. ,Carey,L.& Carey,J.O.(2005).The systematic design of
instruction (6th ed.)
Heinich,R.,Molenda,M.,Russel,J.D.,& Smaldino,S.E.(2005). Instructional Media and Technologies for learning.(8thed.).
Newby, T.J, 1996. Instructional technology for teaching and
learning.
Noriati A. Rashid et all .(2009). Teknologi dalam Pengajaran dan Pembelajaran, Shah Alam. Oxford Fajar Sdn. Bhd.
| ||
Rujukan Tambahan
|
Joyce, B.R. (2000). Models of teaching. (6th ed).Boston:Allyn and
Bacon.
Priscilla, N. & Karin, M.W. (2003). Teaching with technology:
Designing opportunities to learn. (2nd ed.).
Poh Swee Hiang, Mokhtar Affandi Amran & Tajuddin Hassan.
(1996). Pengurusan sumber pengajaran pembelajaran.Kuala
Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Safian bin Abd. Rashid (2002). Pengurusan sumber : Komponen
teknologi pendidikan.
Timothy, J. Newby, Donald, A. Stepich, James, D. Lehman &
James, D. R.(2006).Educational technology for teaching
and learning (3th ed.).
Yusuf Hashim (1998).Teknologi pengajaran.Shah Alam:Penerbit
Fajar Bakti.
|
Arahan Pentadbiran:
- Pro Forma Kursus
- Pembinaan Folio EDU3105
- Topik Pembentangan (Ketua Kelas Sila Uruskan Pembahagian Topik)
* Kolaborasi Penulisan soalan pembentangan- Perisian Peta Minda (info diGroup)
- Tugasan Kerja Projek (60%)
- Keperluan Amali (sila uruskan keperluannya.)
-
No comments:
Post a Comment